Saturday, September 17, 2016

38. MENGATASI KESEDIHAN

Kesedihan merupakan satu perasaan yang tidak mengembirakan anda disebabkan berlakunya sesuatu perkara yang anda tidak ingini. Untuk memullih atau mengatasi daripada kesedihan adalah bergantung kepada jangka masa iaitu jangka masa pendek dan panjang. Kesedihan jangka masa pendek mengambil masa tidak lama seperti, beberapa jam atau hari sahaja untuk diatasi. Bagi jangka panjang, mungkin mengambil masa berbulan atau bertahun lamanya. 

Kadangkala anda juga akan bersedih dan hati menjadi sayu tanpa sebab atau anda sendiri tidak tahu di manakah puncanya. Biasanya kesedihan seperti ini tidak mengambil masa yang lama kerana anda akan dapat mengatasinya dalam masa jangka pendek sahaja. 

Walau apa jenis kesedihan sekali pun anda hendaklah mengatasinya dengan seberapa segera yang mungkin. Kelambatan mengatasinya boleh memberi kesan yang tidak baik kepada kesihatan anda. Kajian menunjukkan bahawa kira-kira 80% daripada penyakit yang berlaku pada seseorang adalah berpunca daripada kesedihan dan stress.

Terdapat pelbagai cara untuk mengatasi kesedihan. Antaranya:

a) Memohon doa kepada Tuhan supaya kesedihan anda dapat diatasi.

b) Meninggalkan segala perbuatan atau kelakuan yang boleh mendatangkan dosa dan memperbanyakkan amalan yang baik.

c) Sentiasa berfikiran positif.

d) Melakukan senaman atau rekreasi seperti berbasikal, joging, berenang, memancing dan sebagainya.

e) Membaca buku terutama yang berkaitan dengan masalah anda.

f) Selalu sembahyang berjemaah terutama di surau atau masjid.

g) Makan angin atau melancong ke dalam atau luar negeri.

h) Melakukan Umrah (jika anda berkemampuan).

No comments:

Post a Comment