Friday, September 16, 2016

27. MENJAGA HATI

Kita dibekalkan hati oleh Tuhan. Ia mesti dijaga dengan baik. Kita bukan sahaja perlu menjaga hati kita tetapi hati orang lain. Beberapa orang yang perlu kita jaga hati mereka adalah seperti berikut.

Pertama, diri kita sendiri. Kita mesti melakukan dan mengamalkan sikap yang baik supaya hati menjadi tenang. Misalnya kita bersikap sopan, selalu senyum atau ketawa, menunaikan suruhan Tuhan dan bersih. Apabila hati kita menjadi tenang fikiran kita akan lapang dan seterusnya semua tindakan yang kita lakukan akan menjadi baik.

Kedua, menjaga hati ibu bapa. Ini amat penting. Hati ibu bapa sememangnya sangat mudah terasa atau terkilan atas tindakan yang dilakukan oleh anaknya walaupun kadang-kadang perkara itu adalah kecil sahaja. Di sini kita perlu mengetahui apakah perkara-perkara yang disukai dan tidak disukai oleh mereka. Kita perlu menjauhi daripada melakukan perkara yang mereka tidak suka dan memperbanyakkan melakukan perkara yang mereka sukai.

Ketiga, menjaga hati keluarga. Mereka adalah orang yang terdekat dengan kita dari segi hubungan. Jika kita dalam kesusahan biasanya merekalah orang yang akan membantu atau meringankan kesusahan yang kita alami.

Pihak-pihak lain yang perlu kita jaga ialah jiran, rakan-rakan, guru, ketua, dan pemimpin.
Hati kita akan menjadi tenang dengan sendiri bila kita menjaga hati orang lain.

No comments:

Post a Comment